torsdag 17 april 2014

Grasshopper ur Ottobre 3/2014

Här ska jag försöka beskriva hur man kan sy ihop Grasshopperbyxan ur Ottobre. Jag syr mina kantband på Janome CoverPro men det går lika bra att kanta på vanlig maskin. På dessa har jag skippat fickorna.
 Jag har nu klippt ut alla delar utan sömsmån där man kantar. På övre bilden ser ni bakstycket.
 Bakstyckena kantas från grenen till markeringen. Klipp rent bandet vid böjen, markeringen ( i bild på höger sida).
 Lägg nu fram och bakstycke aviga mot aviga. Jag brukar sällan nåla men vid markeringen på höger sida har jag satt en nål, där är det lite trixigt nu när dessa delar ska kantas ihop. Tänk nu på att kanta så att kantbandet hamnar på byxans framsida ( denna kant ska sedan vikas mot bakstycket). Börja kanta från linningen och neråt.
 När du kommer till baksidans kantband ska du kanta så att du precis kommer över skarven på kantbandet.
 När du kommit över skarven på kantbandet så viker du undan bakstycket och kantar resten av framstycket.
 Nu är det andra byxbenets tur. Då gör man tvärt om. Lägg delarna aviga mot aviga men börja kanta från grenen i framstycket tills du kommer fram till bakstyckets kantband.
 Nu petar du dit bakstyckets kantband och kantar resten av byxan, (både fram och bakstycke) upp till linningen.
 Så här ser det ut färdigt
 Dra nu isär delarna och vik kantbandet mot bakstycket och nåla.
 Lite mer närbild bara.
 Sy en raksöm nära kanten så att du fäster kantbandet mot bakstycket.
 Så här ser det ut från rätsidan.
 Så här ser det ut från avigsidan.
 Lägg nu delarna rät mot rät. Sy ihop bensömmen på båda byxdelarna var för sig.
 Vräng den ena byxan rätt och stoppa den i den andra. Sy ihop grenen.
 Nu är det bara att sy dit en mudd och stick ner sömmen på insidan av benen.
Färdigt.

1 kommentar:

  1. sjukt stort tack!!!! ska se om jag vågar mig på detta imorgon :)

    SvaraRadera