lördag 26 april 2014

Flycather, jerseytunika ur Ottobre 3/2014

Här följer hur jag syr tunikan Flycatcher ur Ottobre 3/2014
 Jag har klippt ut alla delar med sömsmån förutom där jag ska kanta. På första bilden har jag strykt på tunt mellanlägg på framstycket och främre sidstyckena (se var i tidningen). Glöm inte att göra de olika markeringerna som finns på mönsterdelarna.
 Jag börjar med att sy fickpåsarna räta mot räta till framstycket. Sy från sidsömmarna till markeringarna. Jag har valt att sy på overlocken men syr du på vanlig maskin så klipp några jack i böjen efter att du sytt.
 Nåla sömsmånen mot fickpåsen och sy en stickning (söm) nära kanten.
 Så nära kanten som möjligt.
 Sy sedan en andra söm 5 mm utanför den andra, fortfarande på fickpåsens rätsida.
 Här ser du hur det ser ut när det är färdigt.
 På denna bild har jag vikt fickan mot avigan. Som du ser blir det inga synliga sömmar på framstycket.
 Så här ser det ut från avigan.
 Nåla ihop de främre sidstyckena med framstycket räta mot räta. Se till att markeringarna passar ihop. Sy nu ihop delarna från halsen hela vägen ner runt påsen..
 
Lägg i ordning fickorna efter att du sytt och nåla vid markeringarna på bröstet, där fickorna börjar. Sy en träns, vågrätt(där jag nålat). Jag sydde med raksöm några gånger fram och tillbaka, 1 cm ungefär.
 Lägg plagget räta mot räta och sy ihop axlarna. Sy i ärmarna.
 Sy sen hela sidsömmen, från ärmarna hela vägen ner. Se till att fickorna hamnar rätt. Kanta i hals och ärmar och fålla i nederkant.
Färdig tunika.

1 kommentar:

  1. Super duper tack för denna underbara tut. Utan den skulle jag aldrig fått till dotterns tunika. Ottobre förstod jag inte alls hur jag skulle göra. Så tack än en gång.

    SvaraRadera