torsdag 30 augusti 2012

Midsommar!

Ja som ni vet så va det ju midsommar för bara ett litet tag sen...hm vart tar tiden vägen, känns ju som det var nyss och nu är det dags för höst.

I alla fall, ett par dagar innan midsommar kom jag på att dottern behöver en sverigeklänning...rusade till närmaste syaffär och köpte lite lakansväv. Men när jag nästan sytt färdigt i det blå tyget så kändes det så fel, halsen va för liten och färgen alldeles fel. Som tur var har jag en alldeles underbar syvän som tydligen kallas för Farbor Frej. Hon hade precis rätt färg och lite band som hon skickade till mig. Hann få det dagen innan midsommar så jag satte igång att klippa och sy. Valde att föra en hängsleklänning och en blus att ha under.
Så här fin blev min lilla på midsommar! 
Tänkte att jag skulle berätta vad jag hittade för funktion på min babylock.
Om jag vrider upp denna ratten till max så gör maskinen alldeles lagom rynk om man tex vill sätta rynkad spets i halsen på en blus.
Först sydde jag en lång remsa som blev som den ovanför.
Sen la jag spetsen emellan när jag kantade i halsen och det blev alldeles lagom rynk.
På ärmen rynkade jag inte men jag sydde i en smal resår på insidan så att ärmen skulle bli lite puffig....

...och så blev det en liten blus med puffärm.




1 kommentar:

  1. Tack för tipset om clear-view-footen. Kantade med den ikväll (ej filt) och är helt såld. Använder du alltid den?

    SvaraRadera