lördag 23 augusti 2014

Sy en fickpåse på byxor!

Hej mina vänner. Egentligen vill jag använda bloggen mer men har sällan tid till det. Jag är med i en facbookgrupp som heter Vi sytokiga. Där kom en fråga upp hur man syr fickpåsar. Och eftersom jag ändå håller på att sy byxor till dottern passar jag på att fotografera ett sätt som man kan göra på.

 Här ser ni framsidan på byxorna och två delar till fickan. Jag tycker detta är en lagom storlek på ficka men det går så klart att göra den både bredare och djupare.
Lägg den mindre fickdelen på byxans framsida räta mot räta och sy ihop. Jag har sytt på overlock men det går lika bra att sy på vanlig maskin.

 Vik nu fickdelen mot avigan och nåla om du vill, jag gör sällan det. Sy en stickning en bit från kanten.

 Dra ut fickan lite igen och lägg på den större fickdelen, fickpåsen. Sy en söm hela vägen i ytterkant.

  Lägg i ordning alla delar och nåla dom på plats. Man kan, om man vill, sy en liten söm för att hålla alla fickdelar på plats men jag föredrar att nåla just här.

Ta nu byxans bakdel och nåla ihop. Sy ihop resten av byxan. Här har jag muddar kvar men det får jag sy senare så ska ni få se hela byxan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar