lördag 15 september 2012

Kläder i pyttestorlek

 Jag har länge funderat på att sy kläder till prematurbarn, men det är mycket att tänka på. 

En dag för några veckor sedan hittade jag en ny söm på min overlock som kallas flatlock. Då syr man från rätsidan och det hamnar inga skarvar på insidan. Det är perfekt för små alldeles för tidigt födda babysar. 

Först ut ritade jag en pyjamas. Tanken va att den skulle vara i storlek runt 45. Dockan i mitten är 40 cm och dockan till höger är 50 cm...så jag är lite osäker på storlek, men nån stan runt 45/50 borde den ju vara.

Sen testade jag att göra en omlottbody och byxa i storlek 40 och storleksmässigt känns det okej. Byxan behöver jag dock justera lite. Här sydde jag inte med flatlocksömmen men skulle någon beställa så gör jag det. 
Jag vet däremot inte om det behövs hål på sidorna för eventuella slangar.

Tygerna kommer från Göksäter och Liandlo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar