tisdag 25 mars 2014

Mössa med skärm!

Jag ska försöka beskriva hur jag syr en mössa med skärm.
 På den första bilden av de två syns delarna som behövs till mössan. Jag har helt enkelt tagit ett av mina mössmönster och gjort om lite grann. Först har jag ritat två ovaler där jag behöll den ena och delade den andra på mitten men la till en sömsmån i nederkant. Sen ritade jag en skärm som är två cm kortare än den delade ovalen. När jag var nöjd med skärmen skar jag ut en bit i den delade ovalen. Det ger skärmen på den färdiga mössan en bra böj och mössan sitter bra på huvudet.
På andra bilden syns mössdelarna, en hel oval två av den delade ovalen och en färdig skärm. I skärmen har jag två lager vliseline som är kraftigt. Finns att köpa speciell för kepsar hos Bibbi Textil.
Först stryker jag på det på skärmtygets aviga och när jag syr ihop skärmen aviga mot aviga så ser jag till att inte sy i vliselinet, det blir för tjockt när man vränger skärmen sen. Sist brukar jag sy två raksömmar med en pressarfots bredd på skärmen.
 Här ser ni att jag nålat skärmen mellan de två lagren av den delade ovalen. Jag syr en raksöm så nära mellanlägget som möjligt. Sen syr jag en raksöm på ändarna. Se till att skärmen kommer med.
 Markera mössdelarna i fjärdedelar och nåla ihop. Sy sen ihop mössan. Jag har gjort det på overlocken. När det är gjort viker jag mössan på mitten och skär ut små tårtbitar som i vikt tillstånd mäter 2x5 cm.
På översta vänstra bilden ser ni hur jag från avigan sytt ihop vränghålen (tårtbitarna). Jag syr genom båda lagren och fäster trådarna. Jag brukar sy i en lapp så man kan skriva barnets namn. Vräng mössan och så är den färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar