onsdag 15 maj 2013

Att sy en ficka i trikå/jersey.

Jag brukar tycka att det är svårt att sy fickor på jerseyplagg. Det drar sig så lätt och blir ojämnt. Men idag fick jag till det och det blev bra. 
 Först började jag med att klippa ut två fyrkantiga fickor. Overlockade fållkanten och vek ner.Sydde en söm på coverpron men det går lika bra på en vanlig maskin. Sen tog jag fram en limpenna (limmet är gult men färgen försvinner när den torkat och limmet försvinner i tvätten.) och och limmade in botten och sidorna 1 cm. Sen strök jag på totaly stabel på avigsidan.
 Efter att jag nålat fast fickan på rätt placering var det bara att sy fast den. Det var inget som drog sig och det blev raka och fina sömmar.
Sen är det bara att riva bort pappret och klippa bort trådarna.

Jag återkommer om andra sorters fickor. Kommer också en bild på den färdiga klänningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar