lördag 6 oktober 2012

Upsie Daisie

Jag har varit med i en syutmaning på facebook. Det gällde att utmana sig själv. Eftersom dottern älskar barnprogrammet i Drömmarnas trädgård blev det en applikation med dockan Upsie Daisie.

Jag började med att leta upp bilder på nätet som jag skrev ut. Jag ville hitta en bild med inte för mycket detaljer. För att minska det pilligaste valde jag ett randigt tyg till byxor och ärmar och ett prickigt till tröjan. Här kommer en liten beskrivning hur ja gör (utan bilder):

Ritar av alla delar på dubbelhäftande vlisofix. 
Stryk sedan på vlisofixen på de olika tyger du behöver och klipp noggrant ut alla delar.
Stryk fast allt delar på plagget. 
Det är viktigt att vara noggrann när man ritar och klipper ut så att alla delar passar ihop sen. 
(Jag vill inte att det ska bli för många lager på varandra.)
Allra sist stryker du på totally stable på baksidan för att allt ska ligga still och inte dra sig.
Byt till en applikationsfot om du har en.
Sy med tät sicksack fast alla delar (har du satängsöm så använd den).

Mönstret till klänningen är delvist eget...kikade på en köpeklänning. 
Tröjans mönster är grunden från ottobre, men med egna ändringar.
Tygerna kommer från Stoff och Stil, Znok och Liandlo.

2 kommentarer: