lördag 10 december 2011

Tunika ur ottobre.


Den här tunikan ur Ottobre 4/2011 har jag länge tittat på och nu äntligen har jag gjort den. I tidningen är den från st 92 så jag förminskade den en storlek. Den är också ganska vid i halsen så när jag ritade av mönstret lät jag linjerna i halsen gå vidare till st 110. Resultatet blev en vanlig halsöppning.

Nu fick jag också öva på att göra synliga sömmar på min coverpro och det gick hyfsat. Tyget hade en förmåga att fastna lite i början. Att kanta runda cirklar var också spännande, speciellt det lilla hålet, men det gick. Jag lät banden gå lite omlott och så sydde jag ut en bit kantband som jag sen fäste på fickans avigsida.

Tyg och mudd i hals och ärmslut kommer från Stoff och stil. Kanten längst ner på tunikan och runt fickorna är interlock från JNY

2 kommentarer:

  1. Snygg! Fickornas färg blev ursnygg till klänningens ränder! Visst ser den himla vid ut i halsringningen i Ottobre, men du verkar ha fått till en bra lösning!

    SvaraRadera
  2. Tackar. Jag minskade mönstret en st neråt men men vid halsen ritade jag vidare till st 110 och då blev den bra. på denna modellen är ärmarna lite utsvängda och så ska man använda frimolinband för att rynka, jag minskade ärmen lite och skippade bandet. Ärmen blev lite lång och hålet lite för stort så den åker ner över händerna, men det är ett plagg Joline kommer kunna ha länge.

    SvaraRadera