söndag 4 december 2011

Lite byxor.

Jag köpte ett jeans tyg på Stoff och stil som kändes tunt och ser riktigt fint ut, lite blågrå sådär. Tanken va att jag skulle sy ett par mudd jeans med fickor till dottern. Men när jag väl satte mig vid maskinerna orkade jag inte byta nålar och färger, montera kantbandaren. Suck. Så jag bestämde mig för att sy ihop mitt byxmönster (breddade det lite först) och sen göra detaljer på min vanliga symaskin. Hittade en söm som är som en stjärna eller flinga....Jag började med att dekorera infodringen och sen i grensömmen. När jag sytt ihop byxan gjorde jag samma söm längst ut men lite innanför sömmen..
Först hade jag tänkt att sätta mudd i benen men på min nya babylock har pressarfoten ett litet hål längst fram, så jag testade att sy i ett resår band längst ner på byxan och det blev ju jättebra.
Så, jag är otroligt nöjd med byxan, den sitter jättebra på Joline, men nästa gång ska den nog få bakfickor.



Här har det blivit två par byxor till den äldsta sonen. De röda är ett mönster ur senaste Ottobre. Hade detta röda manchestertyg liggandes hemma och eftersom sonen är en smalis ville  jag testa mönstret. Jag skippade att göra dragkedja utan trixade ihop så att det blev trycknappar i grenen.
Slutresultatet blev en helt okej byxa med bra passform och sonen som gillar rött blev nöjd. Nästa gång jag syr ska jag sy på fickor på sidorna på benen med.

De kamoflagefärgade byxorna är nåt gammalt mönster jag haft liggandes som jag gjorde om, fixade dit fickor och sydde på mudd....absolut en favorit här hemma. Tyget är köpt i Stenungsund på Tjornbrons hantverk.
Mudden är från stoff och stil.





Här är en byxa i samma tyg som jeansen ovanför. Allt tyg från stoff och stil och mönstret är ett muddbyxmönster från ottobre, med vissa tillägg.
Denna byxa har en liten Wille fått i doppresent ihop med en kardigan.


Min lillskrutta behöver lite tights och jag vill att de ska vara riktigt smala i benen. Mönstret är ett ottobremönster men jag har smalnat av det rejält i benen. tyget kommer från Liandlo och Michas stoffecke. Det bästa med dessa byxor att det går så otroligt fort att sy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar